Saturday, October 18, 2014


Assalamualaikum pembuka bicara. Selamat berhujung minggu bersama- sama sanak saudara dan keluarga tercinta. Tidak lama lagi cuti sekolah akan bermula justeru itu kepada pengunjung yang bercadang hendak bercuti ke Melaka dan masih tercari - cari penginapan boleh la menjengah ke link ini gambar ifwat homestay Untuk tarif sewaan sila ke link ini tarif sewaan
Aku tertanya - tanya apakah kelaziman cenderahati yang menjadi pilihan ketika berkunjung ke Negeri Melaka? Adakah korang akan mencari belacan? dodol? inang - inang? fridge magnet? key chain? T-shirt? 
Kalau Negeri Melaka ni terkenal dengan masak asamnya dan ikan bakarnya. Selain itu, anda sudah mencuba makan rojak menggong @ kuih udang Alor Gajah? Teringat aku pada suatu ketika dulu zaman aku belajar di UiTM Lendu, room- mate & class mate aku setiap kali pulang ke kampung, pastinya  tidak lupa membawa bekalan rojak menggong nie untuk dijamah bersama - sama keluarga tercinta

Aku : Naper beli banyak- banyak nie?
Dia : Bawak balik kampung la...
Aku : Jauh sana tu? tahan ker?
Dia : Tahan.... balik rumah terus makan
Aku: Kat Pahang tak der jual ker?
Dia : Tak der jual yang macam ni
Aku: Panaskan dulu la yer?
Dia : Tak sempat panas terus makan dah habis.

Apa istimewanya rojak menggong nie? keistimewaannya terletak pada sos yang sedap. Dirumah aku sos rojak menggong tak pernah putus.... habis aje, beli lagi.... anak- anak juga suka akannya. Boleh juga di makan bersama -sama nudget. 

Macam mana pula dengan Coconut Shake? Dah pernah cuba? Percayakah anda? Coconut shake hanya terdapat di Melaka. Kalau anda lalu di Klebang lantas ada terpandang deretan orang sedang beratur panjang .... itu tandanya mereka sedang beratur membeli coconut shake. Tapi aku sendiri tak pernah merasa coconut shake Klebang tu.... tak sanggup beratur, panjang sangat Q. Kalau nak makan coconut shake aku beli di Batu Berendam atau Ayer Molek yang tak kurang hebat rasanya.... sedap jugak beb!
Borak - borak dengan kawan

Dia : Terlepas juga hajat nak makan coconut shake
Aku : Beli kat mana?
Dia : Beli dekat Batu Berendam ... aku beli 4?
Aku : 4 ?? ko makan semuanya?
Dia : 2 kawan punya, 2 lagi aku punya. Susah nak dapat. Bila dapat makan puas- puas.

Banyak lagi makanan yang menarik cuma aku tak sempat nak upload. To be continue... like us at homestayifwat



No comments:

Post a Comment