Thursday, October 24, 2013

Bicara Pasal Bos

Ada bos yang hanya pandai mengarah, tapi dia sendiri yang tak nak cuba belajar...... ada bos yang pandai mengkomplain orang lain, tapi dia sendiri tak faham kerja...... ada bos memandang pada kelulusan akademik, tapi dia tak sedar kemahiran / teknikal / pengalaman sama penting.....  kelulusan  akademik hanya 'on paper' sahaja.... janganlah pandang rendah pada staff bawahan. Ada bos yang menggunakan kuasa veto....... ada bos yang berhati busuk, bila tak suka sesuatu, akan cuba cari kelemahan pada si mangsa......ada bos yang suka ikut cakap kaki pengampu / pembodek tanpa usul periksa....kesemua di atas itu namanya bos yang buta lagi tuli..... 
Kepada sesiapa yang bergelar bos, sedang menjadi bos, pernah menjadi bos atau akan menjadi bos, fikir - fikirkanlah yer...apa yang pernah anda lakukan. Hukum karma pasti akan menyusul...... walaupun kita tak minta dibalas tapi Allah itu maha adil lagi bijaksana.
Teringat pada pesanan temanku ...... kalau kita sakit hati dengan seseorang lebih baik kita mendoakan supaya dia diberi cahaya keimanan & hidayah mudah- mudahan dia akan berubah suatu hari nanti. Allah itu maha adil, seandainya kita telah berdoa tapi, hati orang tersebut masih gelap nescaya, hukum karma pasti tiba jua pada mereka. 
Memang benar, doa orang - orang yang teraniaya itu mustajab. Didunia ini bolehlah insan yang bergelar bos berlagak bongkak lagi angkuh..... tapi, mereka sering terlupa...... Allah itu maha berkuasa. Kita sama - sama mencari rezeki yang halal di muka bumi ini. Allah yang bagi kita rezeki, jadi tak perlulah nak mempertikaikan atau memperlekehkan reputasi orang lain.
Ada juga bos yang baik, tapi majoriti yang aku jumpa semuanya lebih kepada gila kuasa. Apa gunanya panggil staff meeting..... kononnya untuk berbincang..... bila diutarakan idea..... semuanya reject..... itu semua hanya mengaburi mata ........ endingnya.... siapa chairman?? Kalau macam ni lah lebih baik tak payah panggil meeting...... 
Kalau anda jadi bos, berlaku adillah pada staff di bawah anda supaya nanti anda tidak diperlakukan sedemikian rupa terhadap bos di atas anda. Hukum karma pasti ada.
So, fikir - fikirkanlah yer baik buruknya......

3 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Ada jugak yg bukan Boss tapi berlagak lebih dari Boss.. yg itu lagi dahsyat tu

    ReplyDelete
  3. Ha..ha...ha... yang itu memang lagi dahsyat.... x dpt jadi bos, dia jadi bayang - bayang bos

    ReplyDelete